Polska piłka zmierza w dobrą stronę
W poniedziałek odbyła się w Warszawie III edycja Football Business Conference na której była redakcja naszego serwisu.
W poniedziałek odbyła się w Warszawie III edycja Football Business Conference na której była redakcja naszego serwisu.Football Business Conference to miejsce spotkań osób, dla których priorytetem jest inwestycja w dobry rozwój piłki nożnej. Zaproszeni goście ze świata i Polski dzielili się swoją wiedzą o tym jak tworzyć, rozwijać i wykorzystywać pod względem rekreacyjnym i biznesowym piłkę nożną.
Był bardzo ciekawy program Konferencji, a także w interesujący sposób zorganizowane panele tematyczne.
Wzięliśmy udział w dwóch panelach tematycznych m.in. dotyczących biznesowego rozwoju klubu piłkarskiego oraz relacji z kibicami i sponsoringu piłkarskiego – zdobyliśmy kolejne ważne doświadczenia w tym temacie.
A jak wyglądał program Konferencji :
CENTRUM OLIMPIJSKIE, WARSZAWA, UL. WYBRZEŻE GDYŃSKIE 4
7 Marca 2011, godz. 10:45 – 12:30, Sala Konferencyjna
OFICJALNE OTWARCIE: III FOOTBALL BUSINESS CONFERENCE 2011
10:45 – 10:50 Oficjalne otwarcie FBC 2011
10:50 – 11.10 Prof. dr hab. Janusz Klisiński – Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsko-Białej EURO 2012 jako mega widowisko sportowe pobudzające innowacyjny rozwój regionów
11.10 – 11:15 Hryhorij Surkis – Prezydent Federacji Piłki Nożnej Ukrainy
11:15 – 11:20 Adam Olkowicz – Dyrektor turnieju Euro 2012 w Polsce – Przygotowania Euro 2012
11.20 – 11.25 Wręczenie FBA dla Panów Olkowicza i Surkisa
11:25 – 11:30 Andrzej Kraśnicki – Prezes, Polski Komitet Olimpijski
11:30 – 11:35 Rafał Szmytke – Prezes, Polska Organizacja Turystyczna
11:35 -12:20 DEBATA – EKONOMICZNE I SPOŁECZNE ZNACZENIE TURNIEJÓW PIŁKARSKICH
– Wiesław Wilczyński, Adam Struzik, Dariusz Piątek, Katarzyna Sobierajska, Jacek Foks
oraz przedstawiciele Ambasady Ukrainy oraz Ambasady RPA
12:20 – 12:30 PREZENTACJA FUNDACJI „PIŁKA JEST PIĘKNA”
Wręczenie FBA dla Leszka Rylskiego – „Piłka jest piękna 39-45”
12.30 – 12:40 Pokaz Free Style Krzyśka Golonki – Piłka jest Piękna
12:40 – 14:00 Lunch / zwiedzanie stoisk FBC Expo / zwiedzanie Muzeum sportu
Główne tematy III FBC:
Biznesowy rozwój klubu piłkarskiego
Przy obecnej koniunkturze właściciele klubów dążą do budowy nie tylko silnych ośrodków sportowych, ale także dobrze funkcjonujących organizacji biznesowych. Wciąż powstające i otwierane uroczyście nowe stadiony, tworzą ogromne szanse na zdobywanie nowych środków finansowych, a przez to na ciągły rozwój klubów, poprzez ich odpowiednie wykorzystanie. Profesjonalnie zorganizowany merchandising, sklep kibica czy też nowocześnie i komfortowo wyposażone miejsca do obsługi VIP-ów (tzw. Hospitality), to tylko wierzchołek góry lodowej. O tych oraz wielu innych tajnikach biznesowego rozwoju klubu piłkarskiego, będą się mogli Państwo dowiedzieć od wybitnych zachodnich specjalistów oraz praktyków z Polski.
7 Marca 2011, godz. 14:00 17:30, Sala 1
PANEL KLUBOWY: ROZWÓJ BIZNESOWY KLUBU PIŁKARSKIEGO
14:00-14:30 Mariusz Rutz – J.S.K Architekci Sp. z o.o
KLUB PIŁKARSKI NA NOWYM STADIONIE – BIZNESOWE MOŻLIWOŚCI I SZANSE
14:30-15:00 Jacek Czauderna – Dyrektor Zarządzający Sports Hospitality Sp. z o.o.
GASTRONOMIA NA STADIONIE – ORGANIZACJA I BIZNES (CASE STUDY)
15:00-15:15 Jair Bertoni – European Professional Leauges Association
EUROPEAN PROFESSIONAL FOOTBALL LEAGUES: THE DEVELOPMENT OF THE LEAGUES’ BUSINESS MODELS
15:15-15:30 Ausrys Labinas – Prezes, FK Ekranas Wilno (Litwa)
FOOTBALL BUSINESS IN SMALL CLUBS – MISTAKES AND OPPORTUNITIES
15:30-15:50 Leszek Miklas – Wiceprezes Legii Warszawa
NOWY STADION A STRATEGIA ROZWOJU KLUBU
15:50-16:10 Olivier Jarosz – Membership Services Manager, European Club Association
ECA PRESENTATION
16:10-16:30 Alfred Gunacker Vice President Marketing & Sales SKIDATA AG
SECURE ENTRY SYSTEM
16:30- 16:45 Jakub Myszkorowski – European Business Development Manager Prozone Sports LTD
ZARZĄDZANIE POPRZEZ WIEDZĘ – NOWE PRZESTRZENIE OPTYMALIZACJI STRATEGII
BIZNESOWEJ KLUBÓW PIŁKARSKICH
16:45 – 17:00 Wojciech Dobrzyński – Prezes Zarządu Estis Sp. z o.o. / doradca zarządu Ekstraklasy SA
EKSTRAKARTA UNIWERSALNA KARTA KIBICA W KLUBACH EKSTRAKLASY
Uczestnik panelu: przedstawiciel firmy EE RAIN BIRD EUROPE
17:00- 17:30 DYSKUSJA
Wykorzystanie przewag biznesowych sponsoringu piłkarskiego i biznesowe relacje z kibicami piłkarskimi
Sponsoring piłkarski daje ogromne korzyści dla firm wspierających sport. Mowa tutaj zarówno o promocji swojej marki w skali danego miasta czy kraju, ale również o popularyzacji za granicą (drużyna występująca w pucharach międzynarodowych bądź podczas różnego rodzaju przedsezonowych tournee). Jednak samo promowanie danej marki to nie wszystko, kluczowa jest umiejętność przekładania inwestycji w sponsoring piłkarski na wynik ekonomiczny: zwiększenie sprzedaży produktu czy poprawę jego dochodowości. Sponsoring piłkarski pod warunkiem, że jest właściwie realizowany, daje ogrom korzyści zarówno dla klubów, jak i firm. Wsparciem decydentów ze strony sponsorów zajmują się na Zachodzie wyspecjalizowane firmy doradcze i badawcze, które posiadają złożone narzędzia analityczne ułatwiające podejmowanie decyzji o zaangażowaniu firmy w działania sponsoringowe, precyzyjne wyliczenie budżetu sponsoringowego i zwrotu z poniesionej inwestycji.
Nie od dziś wiadomo, że bez kibiców kluby piłkarskie istnieć by nie mogły. Zaryzykujmy wręcz stwierdzenie, iż nie miały by prawa bytu. Dlaczego? Ponieważ piłka nożna z założenia ma cieszyć i fascynować fanów! Futbol jest dla nich! Jednak relacje na linii klub-kibic nie odnoszą się tylko i wyłącznie do aspektów sportowych. Dobrze przygotowany produkt (klub) powinien zapewniać odpowiednią jakość usług dla kibiców, które usatysfakcjonują miłośników futbolu, a organizacja piłkarska osiągnie zysk. Nie chodzi tylko o np. karty kibica, które w większości krajów Europy Zachodniej są od dawna standardem, ale o masę innych kwestii. Wystarczy wymienić restaurację, bary klubowe na terenach stadionu, sklepy z pamiątkami, nowoczesne i wygodne sposoby sprzedaży biletów, wyjazdy dla kibiców na mecze wyjazdowe itp. Kluby ciągle wymyślają innowacyjne produkty dla kibiców, aby zadowolić fanów oraz rozszerzyć spektrum własnej działalności marketingowej, z myślą o zwiększeniu swoich przychodów np. funkcjonalne karty kibica, dzięki którym fani otrzymują bonusy w określonych sklepach czy też punktach usługowych oraz klubowe biura podróży.
7 Marca 2011, godz. 14:00 – 17:30, Sala 2
PANEL MARKETINGOWO/SPONSORSKI:
Przewagi biznesowe sponsoringu piłkarskiego Moderator: Janusz Basałaj – Orange TV, Managing Director
14:00-14:30 Thomas Schweda – UniCredit Group, Head of Sponsoring F& SME Division
UNICREDIT Football Sponshorship EURO 2008 & UEFA Champions League
14:30-15:00 Carsten Buhl – Senior Project Manager, Carlsberg Breweries
STRATEGIC BRAND MANAGEMENT SPONSORSHIPS – STRATEGY AND ACTIVATION
15:00-15:20 Virginia Tremper – Director New Business Zaechel AG
HOSPITALITY TRENDS AND SOLUTIONS – KEYFACTS FOR SUCCESS IN HOSPITALITY
15:20-15:30 Aleksander Klessa – Ekspert CCIE NextiraOne
NOWOCZESNA KOMUNIKACJA FACE TO FACE
15:30-15:50 Ines Van Der Schalk – SPORTFIVE
HOW TO MAXIMIE SPONSORSHIP REVENUE
15:50-16:10 Dr. Peter Rohlmann – PR Marketing
TRENDS IN MERCHANDISING WITH A FOCUS ON POLAND
16:10-16:30 Olga Sztejnert – Roszak – Kancelaria Prawna Drzewiecki, Tomaszek & Wspólnicy
NA CO NALEŻY UWAŻAĆ W ROZMOWACH SPONSORINGOWYCH
16:30-16:50 Mario Leo – Założyciel i dyrektor generalny Result Sports.
FAN ACTIVATION IN SPORTS
16:50-17:00 Peter Clausen – International Sales Manager LOGOPAINT
3D SIGNAGE – ACTIVATE YOUR SPONSORSHIP
17:00-17:30 DYSKUSJA
Ekonomiczne i społeczne znaczenie turniejów piłkarskich
Piłka nożna od zarania dziejów wzbudza wielkie emocje na całej kuli ziemskiej. Rozgrywki piłkarskie dostarczają ogromną dawkę adrenaliny, ale także generują znaczne dochody. Widać to doskonale na przykładzie dużych imprez mistrzowskich (UEFA EURO 2008, FIFA WORLD CUP 2011 itd.). W państwach, które dostąpiły zaszczytu organizacji tego typu rozgrywek, wszystko zaczyna być podporządkowane przygotowaniom do danego turnieju. Szczególnie fakt ten widać w miastach-gospodarzach. Budowa ultra nowoczesnych stadionów, lotnisk, autostrad, hoteli, baz noclegowych itp. odbywa się na niespotykaną skalę. Podczas trwania turnieju do miast przybywają setki tysięcy kibiców, którzy tylko swoją obecnością generują niewyobrażalne dochody. Należy również pamiętać, iż obiekty wybudowane na mistrzostwa będą służyły mieszkańcom oraz gościom także przez długie lata. Dzięki organizacji mistrzostw świata czy europy, państwa-organizatorzy rozwijają się pod względem infrastruktury oraz gospodarki. Wystarczy podać przykład Austrii i Szwajcarii, gospodarzy ostatniego UEFA EURO, które w sposób wzorcowy i pod wieloma względami wykorzystały szansę rozwoju.
7 Marca 2011, godz. 14:00 – 17:30, Sala Kinowa
PANEL FOOTBALL MERCHANDISING – MOŻLIWOŚCI I SZANSE ROZWOJU MERCHNADISINGU W SPORCIE
14:00-14:30 Stéphane Fillastre – Commercial & Marketing Director Football Warner Bros Consumer Products EMEA
JAK ZOSTAĆ PRODUCENTEM LICENCJONOWANYCH PRODUKTÓW MERCHANDISINGU /UEFA EURO 2012
14:30- 15:00 Maria Walsh SPORT + MARKT AG International Marketing Manager
TRENDS AND DEVELOPMENT IN CLUB SPONSORSHIP
15:00-15:20 Paweł Kopeć – Prezez Zarządu Color Expert Sp. z o.o. / Project Manager- Futbolstar.pl
ZASADNOŚĆ FUNKCJONOWANIA WYSPECJALIZOWANYCH TEMATYCZNIE SPORTOWYCH PORTALI INTERNETOWYCH NA PRZYKŁADZIE FUTBOLSTAR.PL
15:20-15:50 Arkadiusz Kasprzak – Wiceprezes Lech Poznań
15:50-16:20 Mariusz Jurczewski – członek zarządu Jagielonii, Dyrektor ds. Marketingu.
NA WSCHODZIE NA + (CASE STUDY)
16:20-17:20 DYSKUSJA